منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
کمپرسور باد یا پمپ باد

کمپرسور باد یا پمپ باد

کمپرسور باد

کمپرسور باد

کمپسور باد با نام های دیگری مانند پمپ باد، پمپ هوا و کمپسور هوا نیز شناخته می شود . وظیفه کمپرسور باد تولید هوایی با فشار بیشتر از فشار هوای محیط یا جو می باشد که این را از طریق مکش هوا به داخل خود و سپس فشرده سازی و ذخیره باد در مخزن خود انجام می دهد .

امروزه کمپرسور باد یکی از متداول ترین مولد سیستم های پنوماتیکی می باشد. یکی از مشخصه های مهم کمپرسورهای باد که در زمان تهیه آن باید مد نظر داشته باشیم حجم مکپرسور می باشد ، هرچه حجم مخزن کمپرسور هوا بزرگتر باشد درنتیجه حجم باد خروجی بیشتر می گردد

محل های استفاده از کمپرسور باد

کمپرسورهای باد در مدل های غیر صنعتی برای مصارف خانگی جهت انجام اموری مانند باد کردن توپ، تشک بادیی، تایرها و … استفاده می گردد

مدل های صنعتی کمپرسور هوا جهت استفاده در کارخانه جات و ماشین آلات صنعتی جهت به حرکت درآوردن اجزای مکانیکی به کار می رود، ولی ابزارهای زیادی وجود دارند که طوری طراحی شده اند که بجای برق از انرژی باد استفاده می کنند مانند آچار بکس ( که در تعمیرگاه های اتومبیل نیز نظیر آن یافت می شود ) ، بکس بادی، پرچکن بادی، پستوله رنگ پاش و … . زمانی که به به جریان برق دسترسی نداریم می توان از نوع گازوئیلی آن استفاده کرد .

انواع سیستم روانکاری کمپرسور باد

یکی دیگر از ویژگی هایی کمپرسورها را از هم متمایز می نماید سیستم روانکاری تجهیزات مکانیکال آن ها می باشد . سیستم روانکاری با روغن یا بدون روغن و روان کننده نوع فشار، که هرکدام دارای معایب و محاسنی می باشند که باتوجه به محل استفاده و نوع کاربرد باید بهترین گزینه را انتخاب نمود .

قطعات مکانیکی کمپرسورهای بادی که به سیستم روانکاری با روغن تجهیز شده اند، در زمان کار باید روغن کاری شوند . معمولا این نوع کمپرسور ها دارای وزن بیشتری بوده ولی در زمان کار صدای کمتری را تولید می نمایند و همچنین به صورت دوره ای باید روغن داخل آن را چک نمود و در صورت لزوم آن را تعویض نمود . توجه داشته باشید در این نوع کمپرسورها کاهش سطح روغن باعث افزایش صدای کمپرسور در زمان کار می گردد که این کاهش سطح ممکن است بدلیل وجود نشتی در سیستم بوجود آمده باشد . این نوع کمپرسورها دارای طول عمر بیشتری بوده ولی به مرور زمان از بازدهی آن ها کاسته می شود .

در مقابل کمپرسورهای هوا با سیستم روانکاری با روغن سیستم های روانکاری بدون روغن قرار دارند که البته این نام به این دلیل به آن ها اطلاق می شود که نیاز به تعویض روغن در آن ها نیست و از روان کننده های دائمی در ساخت سیستم روانکاری آن ها استفاده گردیده . فیلتر هوای این نوع کمپرسور باید مرتب سرویس شوند . این کمپرسور ها دارای وزن کمتری بوده و در سطوح ناهموار می توان از آن ها استفاده کرد و در هوای سرد عملکرد بهتری دارند . یکی از مشکلات این نوع کمپرسور عدم وجود قابلیت کنترل فشار می باشد .

کمپرسور با سیستم روان کننده نوع فشار که معمولا به صورت ثابت می باشند، جهت کاربردهای سنگین استفاده می گردند .  از این نوع کمپرسور برای پارکینگ ها و تعمیرگاه ها استفاده می شود و به سیستم سیم کشی ساختمان متصل می شوند.

انواع کمپرسور باد

۱- کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور پیستونی معمول ترین نوع کمپرسور باد بود که معمولا در بیشتر صنایع می توان از آن بهره گرفت و باتوجه به محل کاربرد در سایز های مختلف از ۲۵ لیتری تا ۱۰۰۰ لیتری تولید می گردد که در ادامه به معرفی محل استفاده از این نوع کمپرسور باتوجه به حجم مخزن می پردازیم . بیشترین فشار تولید شده توسط این نوع کمپرسور ۸ تا ۱۰ بار می باشد .

کمپرسور باد کمتر از ۲۵۰ لیتری

سایز های ۲۵ لیتری و ۵۰ لیتری جز کوچک ترین نوع از این کمپرسور ها می باشند که بیشتر در صنایع  خدماتی مانند ساخت دکوراسیون ، رویه کوبی های کوچک مبلمان  و … کاربرد دارد.

کمپرسور باد پیستونی

کمپرسور باد پیستونی ۲۵۰ لیتری

کمپرسور باد ۲۵۰ لیتری و بالاتر

گروه دوم که  مربوط به حجم هایی با ظرفیت بیشتر از ۲۵۰ لیتر می باشد. این گروه ( کمپرسور خای ۲۵۰، ۳۵۰ ، ۵۰۰ ، ۷۵۰ ، ۱۰۰۰ لیتری ) ظرفیت های صنعتی هستند که معمولا در کارگاه ها از این سایز ها استفاده می شود. هر چقدر مقدار مصرف هوای فشرده در محل کار بیشتر باشد ، از کمپرسور با حجم بزرگتری استفاده می شود. به طور مثال برای تامین هوای مورد نیاز رنگ کاری با یک پیستوله ، یک کمپرسور ۳۵۰  لیتری مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که حجم کار افزایش یابد و دو پیستوله همزمان کار کنند نیاز به یک کمپرسور ۷۰۰ لیتری می باشد.

کمپرسور باد ۱۰۰۰ لیتری

معمولا حداکثر فشار تولیدی کمپرسور های پیستونی بین ۸ الی ۱۰ بار می باشد. فشار باد نیروی لازم برای انجام کار های پنوماتیکی را فراهم می کند. معمولا بر اکثر کار های پنوماتیکی ( جک های بادی ،  شیر های بادی و … ) فشار ۶ Bar  مورد نیاز می باشد.

با افزایش تعداد دستگاه های مصرف کننده هوا در کارخانه، نیازی به بالا بردن فشار کاری کمپرسور نیست  بلکه باید حجم ذخیره و سرعت پر کردن مخرن ذخیره هوا را بالا برد.

پروسه فشرده سازی کمپرسور باد پیستونی:

کمپرسور پیستونی از سه بخش اصلی تشکیل می شوند. الکتروموتور ، واحد هواساز و مخزن ذخیره هوا. واحد هواساز کمپرسور بر اثر جابجایی پیستون ها در سیلندر هوا را از محیط مکش کرده و به داخل مخزن انتقال می دهد. هر چقدر کمپرسور بزرگتر می شود یا تعداد پیستون ها افزایش می یابد ، یا قطر پیستون ها بزرگتر می شود یا کورس حرکت پیستون درون سیلندر بیشتر می شود. به این ترتیب در هر بار جابجایی پیستون درون سیلندر حجم هوای بیشتری ار محیط مکش شده  و به داخل مخزن فرستاده می شود.

۲- کمپرسور باد اسکرو

زمانی که به مصرف هوای فشرده در کارخانه بیشتر از ۱۰۰۰ لیتر در دقیقه می شود ، از کمپرسور باد اسکرو استفاده می گردد. در کمپرسور اسکرو پروسه فشرده سازی بر اثر چرخش دو روتور مارپیچی و عبور هوا از میان این دو روتور صورت می پذیرد.

هنگام استفاده ار کمپرسور اسکرو نیز مانند کمپرسور پیستونی نیاز به مخزن ذخیره هوا می باشد. معمولا قطعات به کار رفته در ساختار کمپرسور روی یک شاسی  و درون یک کاور مونتاژ می گردد

 کمپرسور اسکرو

در کمپرسور اسکرو پروسه فشرده سازی بر اثر چرخش دو روتور مارپیچی و عبور هوا از میان این دو روتور صورت می پذیرد.

قطعات اصلی کمپرسور باد اسکرو عبارتند از : واحد هواساز ( Air End) ، الکتروموتور ، رادیاتور ، شیر ورود هوا ( آنلودر ) ، مخزن جداکننده روغن از هوا ، فیلتر ها ، تابلو برق و سیستم کنترل PLC. فشار تولیدی توسط کمپرسور اسکرو  معمولا به صورت ۸ الی ۱۰ بار می باشد. تفاوت کمپرسور اسکرو با پیستونی در میزان هوادهی آن است . کمپرسور اسکرو حجم هوای بیشتری تولید می کند. اما فشار تولید آن تقریبا با کمپرسور پیستونی برابر است. صدای کمپرسور اسکرو در مقایسه با صدای کمپرسور باد پیستونی بسیار کمتر است.

 کمپرسور اسکرو

معمولا قطعات به کار رفته در ساختار کمپرسور روی یک شاسی و درون یک کاور مونتاژ می گردد

کمپرسور اسکرو به دلیل ساختار گردش روغن و سیستم خنک کننده آن به وسیله رادیاتور می تواند به صورت مداوم روشن باشد.

۳- کمپرسور باد فشار قوی

در بعضی از صنایع مانند تولید بطری های آب معدنی ، به هوایی با فشار حدود ۳۰ الی ۴۰ BAR  مورد نیاز است. این کمپرسور ها نیز ساختار سیلندر و پیستونی دارند اما نوع شاتون ها و صفحه سوپاپ آنها به گونه ای است که این قدرت را دارند که هوا را داخل مخزن به این فشار بالا برسانند. میزان هوادهی این کمپرسور های بین ۷۰۰ – ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ لیتر در دقیقه می باشد.

 کمپرسور باد فشار قوی

دیاگرام سیستم پنوماتیکی با استفاده از کمپرسور باد فشار قوی

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، ابتدا کمپرسور فشار قوی هوا را از تله آبگیر عبور داده تا رطوبت آن کاهش یابد و بعد وارد مخزن کمپرسور می شود ، هوای خارج شده از مخزن ابتدا از یک میکرو فیلتر اولیه فشار قوی عبور می کند تا ذرات ناخالصی و کثیفی از هوا جدا شود. پس از این مرحله هوا وارد درایر فشار قوی می شود تا بر اثر فرایند سرمایش تمام بخارات حل شده از هوا جدا شود و یک هوای کاملا خشک وارد سیستم بشود. در نهایت هوایی که از درایر خارج می شود از میکرو فیلتر ثانویه عبور می کند تا ریز ترین ذرات روغن نیز از هوای فشرده حذف شود.

کمپرسور فشار قوی در صنایع بسته بندی و تولید بطری های PET کاربرد فراوانی دارد .

اگر فعالیت کاریتان به گونه ای است که به هوای فشرده ۴۰ بار با حجم ۷۰۰ الی ۱۵۰۰ لیتر در دقیقه نیاز دارید بهترین گزینه برای انتخاب کمپرسور فشار قوی است . فرآیند کار به این صورت است که هوای محیط اطراف توسط کمپرسور فشار قوی مکش می شود و درون مخزن فشار قوی نگهداری می شود و قادر است در آنجا به فشار ۴۰ بار برسد .

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۳٫۴ / ۵٫ تعداد رای : ۵

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

‫5 نظر

  • مجید زارع گفت:

    سلام
    من یکدستگاه پمپ باد ۲۵ لیتری دارم خواستم بدونم آیا میتونم یک منبع ۲۵ لیتری دیگه به این مخزن متصل کنم و حجم باد بیشتری با همین موتور داشته باشم سپاسگزارم از پاسخگویی شما

    • admin گفت:

      بله می تونین ولی فشار باد شما افزایش پیدا نمی کنه ، فقط حجم ذخیره شما بیشتر می شه
      زمان پر شدن مخزن هم دوبرابر میشه که طبعا باعث میشه موتور زمان بیشتری رو صرف پر شدن مخزن کنه و بهش فشار میاد . درصوتیکه زیاد از کمپرسور و بصورت مداوم استفاده نمی کنین و فقط لازمه که حجم هوا بیشتر بشه ایراد نداره ولی اگه از کمپرسور زیاد کار بکشین و موتور تقریبا تو حالت دایم کار بره بله ایراد داره و این کار رو انجام ندین بهتره .

  • خلیج همیشه فارس گفت:

    سلام می خوام یک کمپرسور باد دست دوم ایرانی هواکوب رو بخرم به نظرتون باید وقتی که میخرم به چه چیزایی دست مشتری دقت کنم؟

  • کلامی گفت:

    فشار۱۰باشه حجم هرچه کمتر بهتر

  • متین نیا گفت:

    سلام متین هستم پمپ باد۵۰لیتری دارم که بادش تا۱۲۰درعرض۵دقیقه پرمیشد چندروزه که ‌این کارانجانمیده ۲۰تاپرمیکنه میسته باییدکیلیدشوفشاربدم تاراه بیفته این کاروبایدچندبارتکراربشه تا۹۰بیشترپرنمیشه.ضمنااستفادمیکنم برای پرشدن بادبایدکلیدشوفشار بدم تاپربشه ممنون میشم ایرادشو بگید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *