پلاک خوانی موتور های الکتریکی تک فاز و سه فاز
همانطور که می دانید برای راه اندازی و آزمایش موتورها باید بتوانیم پلاک و مشخصات این موتورها را بخوانیم و از آنها در راه اندازی موتورهای تک فاز و سه فاز استفاده کنیم .
آشنایی با پلاک مشخصات الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز
برای انتخاب صحیح و مناسب موتورهای سه فاز باید به توضیحات روی پلاک مشخصات موتور کاملا توجه نمود.شکل پلاک موتور سه فاز و همچنین اطلاعات نوشته شده روی آن متفاوت است . که در زیر شکل دو نوع متفاوت از این پلاک ها را می بینید.
توضیحات مربوط به نوع دیگری از پلاک موتورهای سه فاز و و تک فاز که در شکل های زیر نمایش داده شده است.
با توجه به شماره های فوق داریم :
پلاک خوانی موتور های جریان متناوب:
روی پلاک این موتور ها ولتاژ نامی سیم پیچ ها نوشته شده مثلا ۲۲۰/۳۸۰ ، ولتاژ کمتر نشانگر ولتاژ هر کلاف خواهد بود پس باید اتصال موتور طوری انجام شود که ولتاژ بیشتری به آن نرسد یعنی این موتور به صورت ستاره کار خواهد کرد اگر بر روی پلاک موتور ۳۸۰/۶۶۰ نوشته باشد در این صورت چون ولتاژ کمتر ۳۸۰ ولت است و در اتصال مثلث به هر کلاف ۳۸۰ ولت می رسد آن را مثلث می بندیم و چون در لحظه ی اول جریان زیادی می کشد آن را ابتدا ستاره و سپس مثلث می بندیم
پلاک موتور
نام کشور سازنده و علامت کارخانه | |
Type | شماره سریال |
ولتاژ مصرفی موتور۲۲۰/۳۸۰ | توان خروجی موتور w یا kw |
جریان نامی موتور | ضریب توان یاj cos |
وضعیت نصب موتور | کلاس عایقی –ISOL |
نوع اتصال∆یا Y | شرایط کارکرد –S1 |
حفاظت بین المللی- IP | سرعت چرخش موتورRPM |
تعداد فاز ها۳~ | فرکانس Hz 50 |
تاریخ ساخت | وزن کل |
۱- وضعیت نصب موتور : برای مثال B3 موتور به صورت افقی می باشد V3 موتور به صورت عمودی نصب می شود
۲- COSj : مقدار اختلاف فازی که در هنگام کار بین جریان و ولتاژ بوجود می آید هر چه COSj به یک نزدیکتر باشد اختلاف فاز کمتر و کیفیت موتور بهتر می شود هرچه میله های داخل روتور بیشتر باشد اختلاف فاز کمتر است
۳- جریان نامی : مقدار جریانی است که موتور در بار کامل از شبکه در یافت می کند
۴- کلاس عایقی:
کلاس حرارتی یا عایقی | حد اکثر دما |
X,Y | ۹۰ |
A | ۱۰۵ |
B | ۱۲۰ |
E | ۱۳۰ |
F | ۱۵۵ |
H | ۱۸۰ |
C | ۲۱۰ |
۵ – سرعت روتور RPM=ROUN PER MINUTE
۶ – وضعیت کاری :S1 کارکرد دائم و S2 حالت کار کرد کوتاه مدت لحظه ای
۷ – حفاظت موتور IP=INTERNATIONAL PROTECTION
فرکانس کار: در این قسمت مقدار فرکانسی که موتور میتواند با آن کار کند مشخص میشود. فرکانس شبکه برق ایران معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز است و اکثر موتورها نیز قابلیت کار کردن با این فرکنس را دارند. در پلاک این مقدار بدین صورت مشخص میشود: f=50-60Hz
توان ورودی: این عدد نشانگر مقدار توانی است که موتور از شبکه برق میکشد. معمولا این توان با واحد کیلووات و با اندیس ۱ یا in نمایش میدهند. مانند: = =۱۲KW
توان خروجی: دراین قسمت توان حداکثری که موتور میتواند به شفت تحویل دهد، نوشته میشود. معمولا توان خروجی را با واحد اسب بخار بیان میکنند و در غیر این صورت توان خروجی را با اندیس ۲ یا out نشان میدهند. مانند: = =۱٫۲KW و یا P=8.5Hp
راندمان: در قسمتی از پلاک مقدار راندمان یا همان نسبت توان ورودی به توان خروجی را به صورت عددی مابین ۰ و ۱ و یا به صورت % بیان میکنند. این عدد میتواند به صورت ماکزیمم یا نامی باشد.
مثلا =۸۸% , =۰٫۹۵ɳ
ضریب توان: مقدار اختلاف فازی که بین جریان و ولتاژ در یک موتور ایجاد میشود را ضریب توان میگوییم. و آن را با cosφ نمایش میدهند و آن ار با نام کسینوس فی تلفظ میکنند. این مقدار به دلیل وجود خاصیت سلفی در موتورها ایجاد میگردد. این عدد بین صفر و یک تغییر میکند و هر چه قدر خاصیت سلفی موتور کمتر باشد این عدد به یک نزدیکتر است و توان راکتیو موتور به صفر نزدیکتر خواهد بود و موتور دارای راندمان بالاتری خواهد بود. این عدد را به عنوان مثال به این صورت نمایش میدهند: cosφ=۰٫۸
سرعت روتور: این عدد با واحد دور بر دقیقه بیان میگردد و سرعت خروجی یا به قولی سرعتی که محور موتور هنگام کار دارد را مشخص میکند و به طور مثال به این صورت نوشته میشود: = =۱۴۴۰rpm
خازنهای مورد استفاده: در این بند خازن موقت با نام و خازن دائم با نام و هر دو با واحد میکرو فاراد ( Fµ ) جهت موتورهای تک خازنه و ۲ خازنه مشخص میشود.
نوع اتصال سیمپیچ استاتور: در پلاک با استفاده از علامات مخصوصی اتصال داخلی و تعداد سیمپیچهای استاتور و تعداد ترمینالهای در دسترس را مشخص میکنند.
درجه حفاظت: شرایطی محیطی که یک موتور میتواند آن را تحمل کند و صدمه نبیند، بوسیله دو عدد مشخص میشود. این عدد را با IP نمایش میدهند که معنی عدد سمت چپ و راست در جدول زیر آمده است
سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم
و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه
سلام و مرسی بابت توجهتون .
سلام چرا وقتیکه روی پلاک موتور نوشته شده ۲۳۰ ستاره در شبکه برق ایران قابل راه اندازی نیست اما وقتیکه نوشته ۲۳۰ مثلث ،میشه به صورت ستاره موتور رو راه اندازی کرد؟؟
بعید میدونم روشن نشه دوست خوبم
با سلام دوست عزیز
به خاطر اینکه ولتاژ خط در شبکه برق ایران ۳۸۰ ولت می باشد موتوری که ۲۳۰ ستاره باشه رو نمیشه راه اندازی کرد و سیم پیچ حتما آسیب میبینه ولی زمانی که موتور ۲۳۰ مثلث باشه یعنی هر گروه کلاف مربوط به یک فاز ۲۳۰ ولته و با اتصال ستاره به خاطر اینکه ولتاژ فاز نسبت به خط رادیکال ۳ برابر کاهش پیدا میکنه میشه موتور رو ستاره استارت کرد.
در صورتی که توضیحات بیشتری میخواید تماس بگیرید
۰۹۱۶۳۰۳۳۴۵۸
داودی
سلام
چون ۲۳۰ ولتاژ خط موتور است و چون با ستاره راه اندازی میشه ولتاژ فاز میشه حدود ۱۳۰ ولت برا همین اگه تو ایران این موتور راه اندازی بشه میسوزه
درمورد موتور لباسشویی کارکرد اون به چه صورته؟ یعنی s1 یا s2؟ موتور ۵۰۰ وات ۲۸۰۰ دور رو میشه چند ساعت روشن نگه داشت و بدون آسیب به اون ازش استفاده کرد؟ همچنین در هنگام اتّصال خازن به سیم مشترک موتور اگر جای نول به مشترک فاز به مشترک و نول به خازن وصل بشه چه اتّفاقی میوفته؟
سلام، جریانی که موتور از شبکه میکشد بیشتر است از جریان نامی (چون توان نامی کمتر از توانیست که موتور از شبکه میکشد) چرا مبنای محاسبات حفاظتی موتورها جریان نامی یا توان نامی است؟