منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
پلاک خوانی موتور های الکتریکی تک فاز و سه فاز

پلاک خوانی موتور های الکتریکی تک فاز و سه فاز

همانطور که می دانید برای راه اندازی و آزمایش موتورها باید بتوانیم پلاک و مشخصات این موتورها را بخوانیم و از آنها در راه اندازی موتورهای تک فاز و سه فاز استفاده کنیم .

آشنایی با پلاک مشخصات الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز

برای انتخاب صحیح و مناسب موتورهای سه فاز باید به توضیحات روی پلاک مشخصات موتور کاملا توجه نمود.شکل پلاک موتور سه فاز و همچنین اطلاعات نوشته شده روی آن متفاوت است . که در زیر شکل دو نوع متفاوت از این پلاک ها را می بینید.

توضیحات مربوط به نوع دیگری از پلاک موتورهای سه فاز و و تک فاز که در شکل های زیر نمایش داده شده است.

با توجه به شماره های فوق داریم :

پلاک خوانی موتور های الکتریکی تک فاز و سه فاز

پلاک خوانی موتور های جریان متناوب:

روی پلاک این موتور ها ولتاژ نامی سیم پیچ ها نوشته شده مثلا ۲۲۰/۳۸۰ ، ولتاژ کمتر نشانگر ولتاژ هر کلاف خواهد بود پس باید اتصال موتور طوری انجام شود که ولتاژ بیشتری به آن نرسد یعنی این موتور به صورت ستاره کار خواهد کرد اگر بر روی پلاک موتور ۳۸۰/۶۶۰ نوشته باشد در این صورت چون ولتاژ کمتر ۳۸۰ ولت است و در اتصال مثلث به هر کلاف ۳۸۰ ولت می رسد آن را مثلث می بندیم و چون در لحظه ی اول جریان زیادی می کشد آن را ابتدا ستاره و سپس مثلث می بندیم

پلاک موتور

نام کشور سازنده و علامت کارخانه
Type شماره سریال
ولتاژ مصرفی موتور۲۲۰/۳۸۰ توان خروجی موتور w یا kw
جریان نامی موتور ضریب توان یاj  cos
وضعیت نصب موتور کلاس عایقی –ISOL
نوع اتصال∆یا Y شرایط کارکرد –S1
حفاظت بین المللی- IP سرعت چرخش موتورRPM
تعداد فاز ها۳~ فرکانس Hz 50
تاریخ ساخت وزن کل

۱-      وضعیت نصب موتور : برای مثال B3 موتور به صورت افقی می باشد V3      موتور به صورت عمودی نصب می شود

۲-      COSj : مقدار اختلاف فازی که در هنگام کار بین جریان و ولتاژ بوجود می آید هر چه COSj به یک نزدیکتر باشد اختلاف فاز کمتر و کیفیت موتور بهتر می شود هرچه میله های داخل روتور بیشتر باشد اختلاف فاز کمتر است

۳-      جریان نامی : مقدار جریانی است که موتور در بار کامل از شبکه در یافت می کند

۴-      کلاس  عایقی:

کلاس حرارتی یا عایقی حد اکثر دما
X,Y ۹۰
A ۱۰۵
B ۱۲۰
E ۱۳۰
F ۱۵۵
H ۱۸۰
C ۲۱۰

۵ –     سرعت روتور RPM=ROUN PER MINUTE

۶ –    وضعیت کاری :S1 کارکرد دائم و S2 حالت کار کرد کوتاه مدت لحظه ای

۷ –    حفاظت موتور IP=INTERNATIONAL PROTECTION

فرکانس کار: در این قسمت مقدار فرکانسی که موتور می­تواند با آن کار کند مشخص می­شود. فرکانس شبکه برق ایران معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز است و اکثر موتورها نیز قابلیت کار کردن با این فرکنس را دارند. در پلاک این مقدار بدین صورت مشخص می­شود: f=50-60Hz

توان ورودی: این عدد نشانگر مقدار توانی است که موتور از شبکه برق می­کشد. معمولا این توان با واحد کیلووات و با اندیس ۱ یا in نمایش می­دهند. مانند: = =۱۲KW

توان خروجی: دراین قسمت توان حداکثری که موتور می­تواند به شفت تحویل دهد، نوشته می­شود. معمولا توان خروجی را با واحد اسب بخار بیان می­کنند و در غیر این صورت توان خروجی را با اندیس ۲ یا out نشان می­دهند. مانند: = =۱٫۲KW و یا P=8.5Hp

راندمان: در قسمتی از پلاک مقدار راندمان یا همان نسبت توان ورودی به توان خروجی را به صورت عددی مابین ۰ و ۱ و یا به صورت % بیان می­کنند.  این عدد می­تواند به صورت ماکزیمم یا نامی باشد.

 مثلا =۸۸% , =۰٫۹۵ɳ

ضریب توان: مقدار اختلاف فازی که بین جریان و ولتاژ در یک موتور ایجاد می­شود را ضریب توان می­گوییم. و آن را با cosφ نمایش می­دهند و آن ار با نام کسینوس فی تلفظ می­کنند. این مقدار به دلیل وجود خاصیت سلفی در موتورها ایجاد می­گردد. این عدد بین صفر و یک تغییر می­کند و هر چه قدر خاصیت سلفی موتور کمتر باشد این عدد به یک نزدیکتر است و توان راکتیو موتور به صفر نزدیکتر خواهد بود و موتور دارای راندمان بالاتری خواهد بود. این عدد را به عنوان مثال به این صورت نمایش می­دهند: cosφ=۰٫۸

سرعت روتور: این عدد با واحد دور بر دقیقه بیان می­گردد و سرعت خروجی یا به قولی سرعتی که محور موتور هنگام کار دارد را مشخص می­کند و به طور مثال به این صورت نوشته می­شود: = =۱۴۴۰rpm

خازنهای مورد استفاده: در این بند خازن موقت با نام  و خازن دائم با نام  و هر دو با واحد میکرو فاراد  ( Fµ ) جهت موتورهای تک خازنه و ۲ خازنه مشخص می­شود.

نوع اتصال سیم­پیچ استاتور:  در پلاک با استفاده از علامات مخصوصی اتصال داخلی و تعداد سیم­پیچ­های استاتور و تعداد ترمینالهای در دسترس را مشخص می­کنند.

درجه حفاظت: شرایطی محیطی که یک موتور می­تواند آن را تحمل کند و صدمه نبیند، بوسیله  دو عدد مشخص می­شود. این عدد را با IP نمایش می­دهند که معنی عدد سمت چپ و راست در جدول زیر آمده است

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۳٫۸ / ۵٫ تعداد رای : ۲۳

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

‫8 نظر

  • سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم
    و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  • امید گفت:

    سلام چرا وقتیکه روی پلاک موتور نوشته شده ۲۳۰ ستاره در شبکه برق ایران قابل راه اندازی نیست اما وقتیکه نوشته ۲۳۰ مثلث ،میشه به صورت ستاره موتور رو راه اندازی کرد؟؟

    • Mogtaba گفت:

      بعید میدونم روشن نشه دوست خوبم

    • یاسر گفت:

      با سلام دوست عزیز
      به خاطر اینکه ولتاژ خط در شبکه برق ایران ۳۸۰ ولت می باشد موتوری که ۲۳۰ ستاره باشه رو نمیشه راه اندازی کرد و سیم پیچ حتما آسیب میبینه ولی زمانی که موتور ۲۳۰ مثلث باشه یعنی هر گروه کلاف مربوط به یک فاز ۲۳۰ ولته و با اتصال ستاره به خاطر اینکه ولتاژ فاز نسبت به خط رادیکال ۳ برابر کاهش پیدا میکنه میشه موتور رو ستاره استارت کرد.
      در صورتی که توضیحات بیشتری میخواید تماس بگیرید
      ۰۹۱۶۳۰۳۳۴۵۸
      داودی

    • محمد گفت:

      سلام
      چون ۲۳۰ ولتاژ خط موتور است و چون با ستاره راه اندازی میشه ولتاژ فاز میشه حدود ۱۳۰ ولت برا همین اگه تو ایران این موتور راه اندازی بشه میسوزه

  • cena1991 گفت:

    درمورد موتور لباسشویی کارکرد اون به چه صورته؟ یعنی s1 یا s2؟ موتور ۵۰۰ وات ۲۸۰۰ دور رو میشه چند ساعت روشن نگه داشت و بدون آسیب به اون ازش استفاده کرد؟ همچنین در هنگام اتّصال خازن به سیم مشترک موتور اگر جای نول به مشترک فاز به مشترک و نول به خازن وصل بشه چه اتّفاقی میوفته؟

  • جواد گفت:

    سلام، جریانی که موتور از شبکه میکشد بیشتر است از جریان نامی (چون توان نامی کمتر از توانیست که موتور از شبکه میکشد) چرا مبنای محاسبات حفاظتی موتورها جریان نامی یا توان نامی است؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *