منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
ترانس سی تی و پی تی

ترانس سی تی و پی تی

ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ (CT & PT)

ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ (CT & PT)

از آنجایی که انتقال و توزیع انرژی الکتریکی بصورت جریان متناوب باصرفه تر بوده و دارای راندمان بیشتری می باشد، اغلب شبکه های قدرت الکتریکی بصورت جریان متناوب طراحی می گردند. یکی از مزایای انتقال جریان متناوب امکان استفاده از ترانسفورماتور می باشد. البته در بعضی از شبکه ها که انرژی الکتریکی را به مسافت طولانی منتقل می کنند استفاده از جریان مستقیم مناسب تر برآورد شده است.

بصورت کلی ترانسفورماتور  از طریق میدان های مغناطیسی  انرژی الکتریکی را از ولتاژی به ولتاژ دیگر تبدیل می کند و همچنین ترانسفورماتور می تواند جریان و امپدانس را نیز تبدیل کند .

ترانسفورماتور های اندازه گیری از جریان یا ولتاژ نمونه برداری نموده و در مقیاس مشخصی که بر روی بدنه آن ها این نسبت مشخص شده است جریان یا ولتاژ نمونه برداری شده را کاهش  یا افزایش می دهند و از آن برای نمایش یا استفاده در سیستم کنترلی بهره می برند .

جهت مشاوره در انتخاب و خرید انواع ترانس های جریان و ولتاژ می توانید با ما در ارتباط باشید .

کاربرد ترانسفورماتورهای اندازه گیری:

این ترانسفورماتورها در اندازه گیری صنعتی اهمیت زیادی دارند. مثلا در پست های برق سطح ولتاژ و  میزان جریان داخل کابل های انتقال بسیار بالا بوده و باعث می شود که اتصال مستقیم سیستم های اندازه گیری از نظر اقتصادی و فنی توجیه پذیر نباشد به همین دلیل از ترانس های اندازه گیری استفاده نموده و سطه ولتاژ یا جریان را به نسبت مشخصی کاهش می دهند .

ترانس CT یا ترانسفورماتوری که برای اندازه گیری جریان به کار می تود ترانسفورماتور جریان و ترانس PT یا ترانسفورماتوری که برای نمونه برداری از ولتاژ به کار می رود ترانسفورماتور ولتاژ می گویند .

مزایای ترانسفورماتورهای اندازه گیری:

۱- برای اندازه گیری از ابزار با مقدار نامی متوسط استفاده می شود یعنی ۵ امپر برای اندازه گیری جریان و ۱۰۰ تا ۱۲۰ ولت برای اندازه گیری ولتاژ

۲- با استاندارد سازی در مخارج کل صرفه جویی می شود و تعویض ابزار آسیب دیده آسان تر می شود.

۳- مدار اندازه گیری از مدار قدرت جدا می شود بنابراین مسئله عایق سازی مهم نیست. همچنین سلامت کارکنان تامین می شود.

۴- مصرف توان در مدار اندازه گیری کم است.

 تفاوت ترانس های جریان و ولتاژ:

تفاوت اصلی که می توان برای این دو نوع به آن اشاره نمود در این است که ترانس نوع ولتاژ هم کاهنده و هم افزاینده تولید و ساخته می شود اما نوع جریان فقط به صورت کاهنده تولید می شود.

نوع ولتاژ را به صورت سه فاز طراحی و تولید می کنند ولی ترانس های جریان به صورت تک فاز می باشد.

ترانس ولتاژ برای کار تحت فرکانس نامی بکار می روند و نوع جریان در شرایط اتصال کوتاه و هارمونیک استفاده می شوند.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۳٫۶ / ۵٫ تعداد رای : ۵

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

یک نظر

  • رضا گفت:

    با سلام
    اگر در یک مدار سه فاز سی تی ها را بصورت ستاره وصل کنیم و یکی از سی تی ها به هر دلیل خراب شود یا از کار افتد ان دو سی تی دیگر دچار ترکیدگی میشود یا خیر با توجه ب اینکه ولتاژ۲۰کیلو است

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *