منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
ایجاد موج سینوسی

ایجاد موج سینوسی

برای ایجاد موج سینوسی از چند منبع ولتاژ  که به وسیله  دیود زنر   ایجاد شده است وچند مقاومت خاص  از موج مثلثی تولید میگردد. (مدار شکل زیر)

موج سینوسی

ایجاد موج سینوسی

این مدار موج مثلثی به شکل موج تقریبا سینوسی تبدیل میکند .منابع تغذیه انتخاب شده برابر ۲٫۲ ولت ۳٫۳، ۴٫۷،۵٫۱ میباشد  در پیک مثبت  در بین ولتاژ سفر تا  ۲٫۲+۰٫۷  دیود هیچ کدام از دیودها فعال نمیباشند در این صورت ولتاژ ورودی با ولتاژ خروجی برابر می باشد  اما بعد از آن  تا ولتاژ ۴ ولت فقط دیود اول فعال میباشد در این صورت مقاومت ۶۲k و مقاومت ۱۰k باعث کاهش نسبی ولتاژ میگردد برای بقیه دیودها این وضع ادامه میابد تا به ولتاژ سینوسی برسیم.

چگونگی محاسبه

چون شیب رمپ برابر شیب در نقطه صفر در موج سینوسی می باشد داریم

Vsin = A Sin(Pi/2 t);

Vramp = B t

Vsin’ (۰) = Vramp’(۰);

A Pi/2 Cos(Pi/2 t)  =  B

A = 2B / pi

A دامنه موج سینوسی و B  دامنه موج رمپ می باشد که با توجه به مقدار گرفته شده ۱۰ ولت برای موج مثلثی مقدار موج سینوس در حدود ۶٫۳۶ به دست می آید.

فرض کنید n  عدد دیود فعال شده باشند در این صورت  ولتاژ موج سینوسی برابر با Vsin1 باشد در این صورت  ولتاژ موج مثلثی برابر

(Vramp – Vsin)/R = (Vsin – V1)/R1 +(Vsin – V2)/R2+…+(Vsin – Vn)/R

برای محاسبه مقاومت اول فرض را بر این گذاشه که مقاومت ۱۰K را انتخاب کرده چون دیود اول در ولتاژ ۲٫۹ وصل میشود .میتوان  به راحتی مقدار ۶٫۲ را برای مقاومت اول بدست آورد.وهمچنین با داشتن این مقاومت میتوان مقاومت بعدی را بدست آور تا به مقاومت نهایی رسید.

قابل ذکر است به علت متقارن بودن مدار فقط نیاز به محاسبه نصف مدار میباشد و مقاومت های منفی را ازآن همان مقاومتهای قسمت مثبت میباشد.

موج سینوسی

ایجاد موج سینوسی

کنترل خروجی

 برای آنکه خروجی را نیز کنترول کرد از نظر نوع موج و دامنهاز دو آی سی ۴۰۵۲  وAD7528 نصف آن استفاده شده است .

آی سی ۴۰۵۲ یک آنالگ سویچ یک به چهار  میباشد که باآن نوع موج خروجی ( مربعی، مثلثی و سینوسی ) را انتخاب میکنیم این آی همانند ای سی ۴۰۵۱ میباشد .  خروجی این ای سی به Vref آسی AD7528  رفته که همان آسی که برای کنترل فرکانس هم استفاده میگردد.

ای اسی در این صورت مانند یک ولوم عمل کرده و ولتاژ را کاهش داده  که با یک تقویت کنده opamp ی به مقدار ولتاژ مورد نظر رسید در این صورت کار کنترول دامنه  نیز به صورت دیجیتال در آمده است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۱ / ۵٫ تعداد رای : ۱

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *