انواع رله
رله خود نوعی کلید الکتریمی با سرعت بالا می باشد که توسط یک مدار الکتریکی مجزا تحریک شده و کنتاکت های آن باز و بسته می شود . بوبین این کلید الکتریکی به روش های مختلفی مانند مکانیکی ، حرارتی ، مغناطیسی ، الکترواستاتیکی و … تحریک می شود . زمانیکه خواسته باشیم با یک سیگنال ضعیف مداری را کنترل نماییم مانند روشن نمودن یک موتور الکتریکی و یا اینکه با همین سیگنال ضعیف چندین المان مختلف را در تابلو برق مدیریت نماییم استفاده می شود .
انواع رله
۱-رله لچ (Latching relay) :
یک قابلیت جالب که رله لچ را پرکاربرد نموده این است که حتی پس از قطع چریان بوبین آن وضعیت کنتاکت ها به حالت قبلی باز نمی گردد یعنی این رله وضعیت کنتاکت ها را می تواند بدون وجود جریان دائمی و فقط با یک تحریک تغییر داده و در حالت جدید نگه دارد . این رله با نام های دیگری مانند رله ایمپالس ، رله نگهدارنده یا رله ماند نیز شناخته می شود .
۲-رله رید (Reed relay) :
این نوع رله یک کلید بارید می باشد که آن را در داخل یک سلونوئید قرار داده اند ( سلونوئید یک هسته فلزی می باشد که توسط یک سیم پیچ احاطه شده است ) . برای جلوگیری از خوردگی کنتاکت های این سویچ آن را داخل یک شیکه بسته که معمولا با یک گاز نجیب پر شده است قرار می دهند . کنتاکتها با مواد مغناطیسی ساخته میشود که آنها را تحت تاثیر میدان مغناطیسی محصور یا یک آهنربا خارجی قرار میدهد.
۳-رله رطوبت جیوه (Mercury-wetted relay) :
۴-رله جیوه (Mercury relay) :
زمانیکه کاهش فرسایش کنتاکت های یک رله مد نظر باشد از جیوه به عنوان عنصر سوئیچینگ استفاده می شود و رله ای که به این نحو ساخته شده باشد رله جیوه گفته می شود . اگر شما دوست دار محیط زیست هستید پیشنهاد می شود با توجه به مقدار جیوه بکار رفته در این رله از آن در تابلو برق خود استفاده ننمایید البته همین امر هم باعث شده که این رله ها خیلی رایج نباشند .
۵-رله پلاریزه (Polarized relay) :
برای افزایش حساسیت رله پلاریزه باتوجه به شکل زیر آن را بین قطب های یک آهن ربای دایمی یا میدان مغناطیسی حاصل از یکسیم پیچ قرار می دهند. رلههای پلاریزه در اواسط قرن بیستم میلادی برای تشخیص پالسهای ضعیف و اصلاح اغتشاشات تلگرافی استفاده شده اند.
۶-رله ماشین ابزار (Machine tool relay) :
یک رله ماشین ابزار یک نوع رله استاندارد برای کنترل صنعتی ماشین آلات، ماشین آلات انتقال و سایر کنترلهای ترتیبی است. آنها با تعداد زیادی کنتاکتها توصیف میشوند که به راحتی از حالت نرمال باز به حالت نرمال بسته تغییر وضعیت میدهند، کویلها به راحتی قابل تعویض بوده و تعداد بسیاری از این نوع رله داخل یک تابلو کنترلی نصب میشوند.
۷-رله کواکسیال (Coaxial relay) :
زمانیکی گیرنده و فرستنده رادیویی دارای یک آنتن باشد و سیستم مجبور باشد هم برای ارسال و هم برای دریافت سیگنال از همان یک آنتن استفاده نماید اغلب یک رله کواکسیال به عنوان رله TR یا فرستنده – گیرنده به کار می رود که آنتن را بین مودهای فرستنده و گیرنده سویچ می کند .
۸-رله تاخیر زمانی (Time delay relay)
رله های تاخیر زمانی، رله های کنترلی هستند که بر اساس زمان ، عملیات کنترل را انجام می دهند. تفاوت اصلی رله و رله های تاخیر زمانی ، در زمان باز و بسته شدن کنتاکت هاست. در یک رله کنترلی ، زمانیکه ولتاژ به یک سیم پیچ اعمال شود و یا از آن برداشته شود، وضعیت کنتاکت ها تغییر می کند. اما در رله های تاخیر زمانی، کنتاکت ها قبل و یا بعد از مدت زمان معینی ، باز و بسته می شوند.
رله های تاخیر زمانی به دو نوع کلی Make و Break تقسیم می شوند:
۱) نوع Make:
زمانیکه جریان از رله می گذرد، سیم پیچ آن بعد از یک مدت زمان معین (قابل تنظیم) کنتاکت ها را تحریک نموده و این کنتاکت ها به محض اینکه رله تغذیه اش قطع شود، به حالت اولیه خود برمی گردند.
۲) نوع Break:
زمانیکه جریان از رله می گذرد، سیم پیچ آن به صورت آنی کنتاکت ها را تحریک می کند، زمانیکه سیم پیچ، دیگرتغذیه نشود، کنتاکت ها پس از یک مدت زمان تعریف شده که به تنظیما ت رله وابسته است، به حالت اولیه خود باز می گردند.
۹-کنتاکتور (Contactor) :
۱۰-رله حالت جامد (Solid-state relay) :
۱۱-رله استاتیک (Static relay) :
یک رله استاتیک شامل مدار الکترونیکی است که دارای تمام ویژگیهایی است که توسط قطعات متحرک در یک رله الکترو مغناطیسی حاصل میشود.
۱۲-رله کنتاکتور حالت جامد (Solid state contactor relay) :
کنتاکتور الکترونیکی ( SSR ) در واقع یک کنتاکتور است که در آن از قطعاتی مانند تریستور یا ترایاک برای قطع و وصل جریان تک فاز یا سه فاز استفاده می شود. این قطعه به دلیل سرعت بالا و کنترل راحتتر جایگزین مناسبی برای کنتاکتور هاست.
۱۳-رله بوخهلتز (Buchholz relay) :
۱۴-رله تماسی هدایت سریع کنتاکت (Force-guided contacts relay) :
رله تماسی هدایت سریع کنتاکت نوعی رله که کنتاکت های آن به به صورت مکانیکی به همدیگر متصل می باشند . و زمانیکی بوبین رله تحریک می شود ، با توجه به متصل بودن همه کنتاکت های این رله ، همه کنتاکت ها با هم حرکت نموده و تغییر وضعیت می دهند . در صورت ثابت شدن کنتاکت های این رله در یک وضعیت ، هیچ کدام از کدانت ها به صورت جداگانه قادر به تغییر وضعیت نخواهد بود .
۱۵-رله حفاظتی اضافه بار (Overload protection relay) :
موتورهای الکتریکی نیاز به حفاظت در برابر اضافه جریان دارند تا از آسیب بارگذاری بیش از حد موتور جلوگیری شود یا برای محافظت در برابر اتصال کوتاه در کابلها یا سیم پیچی داخلی موتور استفاده میشود.
۱۶-رله خلا (Vacuum relays) :
رله خلا یک رله حساس با داشتن کنتاکتها در یک محفظه شیشه وکیوم شده است تا بتواند ولتاژهای فرکانس رادیویی را تا ۲۰ هزار ولت بدون آرک بین کنتاکتها برقرار کند، هرچند فاصله کنتاکت زمانی که باز میشود فقط چند صد اینچ است.
۱۷-رله ایمن (Safety relays)
رله ایمن ( Safety ) برای جداسازی دو سطح دارای پتانسیل مختلف ، به کاربرده می شوند. قسمت کنترل به صورت گالوانیزه از قسمت بار، ایزوله شده و باید درمقابل ولتاژ خطا محافظت شود. این رابط ها جهت کار با سیستم موجود، سیگنالها را با سطوح مختلف تنظیم می کنند.
۱۸-رله چند ولتاژ (Multi-voltage relays)
بوبین رله چند ولتاژ را می توان با ولتاژهای مختلفی تحریک نمود و معمولا برای آن هم می توان از جریان DC استفاده کرد و هم از جریان AC . به عنوان مثال در شکل زیر می بینیم که این رله را با ولتاژ های ۲۴ و ۱۱۵ در هردو نوع مستقیم و متناوب تحریک نمود .
سلام برادر یک کتاب سیم کشی ساختمان می خواستم لطفا همرایم کمک کنید از فغانستان هستم کار برق ساختمانی را انجام میتم تشکر
ع سلام آغا سید شما خوبین من هم اهل افغانستان هستم و درس برق می خوانم
شماره واتساب روان کن یک کتاب دارم به درد شما شاید بخورد