منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
کابل و سیم

کابل و سیم

اصول و استاندارد سیم کشی در ساخت تابلو برق صنعتی :

وایرینگ با سیم کشی قطعات الکتریکی داخل تابلو برق بسیار حائز اهمیت بوده و اجرای آن باید با دقت هرچه بیشتر انجام شود زیراکه یکی از مهمترین مسائلی که باید در رابطه با ایمنی تابلو برق به آن توجه نمود همین سیم کشی تجهیزات الکتریکی می باشد و همچنین عملکرد صحیح و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به رعایت اصول سیم کشی و استانداردهای مربوطه بستگی دارد .

برخی از اصول و استانداردهایی که در سیم کشی تابلو برق باید مد نظر داشته باشیم .

۱- کلیه اتصالات و علی الخصوص سیم هایی که از باسبار ( شینه ) انشعاب داده شده اند ، باید توسط سرسیم مخصوص و کابلشو پرس شده و توسط پیچ و مهره به هم متصل شوند.

کابلشو

اتصال کابلشو به شکل صحیح به شینه

۲- سیم های مورد استفاده برای ترانسفورماتور های ولتاژ یا PT ، بدلیل حرارت زیاد حداقل ۱ رنج بالاتر گرفته شوند. برای ترانس جریان یا CT، سیم ۲٫۵ در نظر گرفته شود .

۳- فضای داخل کانال سیم کشی ( داکت ) ، حدود ۱/۳ خالی باشد .

داکت

داکت

۴- سیم هایی که خارج از داکت عبور می کنند و باز هستند ، باید طوری فرم دهی شوند که در هنگام گرم شدن و یا تکان خوردن ، به بدنه و دیگر لوازم اتصال نکند.

۵- تمامی مصارف داخل تابلو باید دارای فیوز مناسب باشند . مانند چراغ سیگنال ، فن ، هیتر و …

۶- تمامی قسمت های لخت و برقدار باید عایق شوند تا از تماس آن ها با بدن جلوگیری شوند به عنوان مثال در محل کابلشو ها از وارنیش حرارتی استفاده نموده و آن را کاملا عایق نمود.

وارنیش حرارتی

وارنیش حرارتی

۷- از خم کردن سیم های افشان به صورت تیز و یا ۹۰ درجه خودداری شود . آن ها را باید به صورت گرد خم کنید و یا در فاصله های کوتاه آن ها را به شکل  S دربیاورید .

۸- در تابلو برق ، ولتاژ سیم ها باید با رنگ بندی از هم متمایز شوند .مثلا ،۲۲۰ ولت با رنگ یا قرمز یا مشکی و ۲۴ ولت با رنگ آبی یا سبز

رنگ بندی سیم ها

رنگ بندی سیم ها

۹- طول مسیر کابل یا سیم ، رابطه مستقیم با جریان و ولتاژ دارد و باعث افت ولتاژ میشود که حتما باید در محاسبه ی سطح مقطع کابل در نظر گرفته شود . به همین منظور پیشنهاد می شود حتما مطلب جداول جریان مجاز سیم و کابل های مسی وآلمنیومی و فولادی را مطالعه فرمایید

۱۰- سیم های لوازم حرارتی و پر مصرف مانند هیتر ، حداقل باید ۱ رنج بالاتر در نظر گرفته شوند

۱۱- سیم های مورد استفاده برای مصارف فرعی تابلو برق مانند چراغ سیگنال ، فن و روشنایی تابلو برق ، باید حداقل سیم ۲٫۵ میلی متر مربع باشد .

این نوع مصارف معمولا جریان کمتر از یک آمپر دارند ، ولی بدلیل اینکه تغذیه فیوز آن ها مستقیما از باسبار گرفته می شوند ، بدون حفاظت می باشند . ضمنا در این قسمت از مدار ، باید کمترین طول مسیر را داشته باشد. زیرا سیم دارای محافظ نیست و نیز ، اتصال سیم فقط به وسیله پیچ و مهره امکان پذیر می باشد .

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۳٫۷ / ۵٫ تعداد رای : ۳

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *