منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
شیر پروپشنال و سروو -تفاوت آن ها

شیر پروپشنال و سروو -تفاوت آن ها

شیر پروپشنالشیر پروپشنال و سروو (شیر های رسپانس، سرو شیر، فلاپر شیر سرو، پاسخ کوتاه، شیر سرو الکتروهیدرولیک Proportional Servo Valves) چیست؟

شیر هایی که مقدار باز و بسته بودنشان توسط یک موتور سروو بررسی می گردد شیرهای سروو نامیده می شوند. ولو یک شیر برقی همواره تحت فرمان می باشد که به کنترل موقعیت مکانی و دبی یا سرعت عملگرها  و فشار می پردازد که این کار را طبق بازخوردی که می گیرد انجام می دهد. سیگنال ورودی  که به شیر سروو وارد می شود  چه در نوع آنالوگ و  چه در نوع دیجیتال  به کنترل موضع و حالت دهانه خروجی شیر می پردازد.

سروو ولو  بااختلاف پتانسیل یا جریان الکتریکی کم کار خود را انجام می دهد. سیگنالی که ورودی را کنترل می نماید روی بوبین اثر دارد و برای عبور مقدار معینی سیال ، اسپولی که داخل شیر سروو  وجود دارد را جابجا می کند . در سروو ولو ، معمولا بوبین از بازخورد انکدر یا سنسوری که روی عملگرها نصب شده اثر می پذیرد تا با بهترین حالت مکانیزم دستوری خود را اجرا کند.

در اواخر سال ۱۹۳۰ میلادی شیرهای سروو در ابتدا با قیمت های گرانی وارد بازار شدند. اما در دهه ۱۹۸۰ شیرهای سروو با نام شیر پروپشنال وارد بازار شدند در حالی که این شیرها پیشرفته تر شده بودند وقیمت پایین تری داشتند.

تفاوت شیر پروپشنال با شیر سروو

تفاوت شیر پروپشنال با شیر سروو در باز و بسته بودن حلقه فرمان می باشد بدین صورت که در مداری که حلقه بسته باشد (که در شیرهای پروپشنال جدید آن را مشاهده می کنیم ) با اضافه کردن یک LVDT یا همان مبدل جابجایی خطی متغیر جایگاه اسپول و موقعیت مکانی آن شناسایی می شود و به کنترل حرکت شیر می پردازد. اما در حلقه باز فرمان این رابطه بین اسپول و بوبین شیر برقی وجود ندارد و داخل شیر سیگنال و خروجی شیر کنترل نمی شود.

به تعبیر دیگر ولوهای سروو بصورت مرحله ایی و متناسب با سیگنال ورودی عمل می نمایند در حالی که  در پروپشنال ولو ، موقعیت spool  متناسب با میزان تغذیه ورودی خواهد بود.  نکته دیگر این است که موقعیت Spool در Proportional اکثرا توسط LVDT فیدبک داده می شود اما در Servo Valve  موقعیت را می توان توسط درایور شیر نیز بدست آورد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۲٫۳ / ۵٫ تعداد رای : ۳

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *