منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

English
نرم افزار Ansys

نرم افزار Ansys

نرم افزار Ansys

نرم افزار Ansys

افزایش روز افزون نیازهای بشر و تلاش برای برآورده ساختن آنها، منجر به خلق مسائل تازه و پیچیده ای در همه زمینه های علمی و فنی شده که حوزه مهندسی مکانیک و سازه نیز از این امر مستثنی نبوده است. در اغلب موارد، نیاز به طراحی و تحلیل قطعات با هندسه و اخیرا خواص پیچیده تحت بار گذاری های نامنظم است که بکار گیری روشهای کلاسیک موجود منجر به یافتن معادلات حاکم بسیار پیچیده با شرایط مرزی و اولیه متنوع است که عملا حل این معادلات از روش تحلیلی را غیر ممکن می سازد.

از همین روست که روشهای عددی متنوعی برای حل معادلات دیفرانسیل حاکم به سیستم ها ایجاد و امروزه به طرز وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به نوع روش عددی مورد استفاده و نوع المان بندی، روشهای مختلفی نظیر حجم محدود، اجزاء محدود، تفاضل محدود و … حاصل شده است.

 

معرفی نرم افزارANSYS:

این نرم افزار در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت آمریکایی Swanson به عنوان یکی از پیشگامان نرم افزار های اجزاء محدود ساخته شد و مورد استفاده محققان قرار گرفت و جزء اولین نرم افزار هایی است که آنالیزهای غیر خطی، مکانیک شکست، مخازن و سایر آنالیزها را در بسته نرم افزاری خود دارد.

برتری تحلیل مسائل متنوع از یک طرف و ارتقاء تجهیزات کامپیوتری از طرف دیگر باعث شده است که کاربرد روش اجزای محدود و در نتیجه نرم افزارهای بر پایه آن رواج یابد.

ابزارهای پیش بینی شده در ANSYS امکان تحلیل انواع مختلف سازه ها مانند قاب، مخزن، سد، پل … و اجزای سازه ای مانند اتصالات فولادی، اعضای فولادی یا بتنی … را به روشهای مختلف فراهم ساخته است. از آن جمله می توان به تحلیل های استاتیکی، بارگذاری رفت و برگشتی، مودال و … اشاره کرد. برای شبیه سازی شرایط مختلف تکیه گاهی گزینه های متعددی بصورت شتاب، جابجایی، نیرو و یا لنگر با الگوهای مختلف در دسترس هستند که بطور ثابت یا متغیر با زمان قابل استفاده اند. همچنین مدلهای رفتاری مختلفی از مصالح شکل پذیر و ترد مانند مدلهای دو و چند خطی فولاد و مدل شکست بتن در آن پیش بینی شده است که در حوزه رفتار غیر خطی بکار می روند.

نرم افزار Ansys

نرم افزار Ansys

هدف از انتخاب نرم افزار انسیس:

  1. در دسترس بودن تمامی نسخه های نرم افزار و از لحاظ نصب، نیازهای سخت افزاری، تحلیل و … دارای مشکل نمی باشد.
  2. حل گره های قدرتمند و هوشمند این نرم افزار، کاربرد آن را از کاربرد های تحقیقاتی به کاربرد های صنعتی ارتقاء داده است به طوری که هم در امور تحقیقاتی و هم در امور صنعتی می توان از آن استفاده کرد.
  3. مدل سازی و شبکه بندی در این نرم افزار بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است.
  4. رابطهای گرافیکی کاربر این نرم افزار گویا است و دسترسی و کار با آنها بسیار ساده است.
  5. در این نرم افزار امکان انجام تحلیل های مختلف مقدور است، به طوری که از آن در سه شاخه مهندسی مکانیک، عمران و الکترونیک استفاده مستقیم می شود و در شاخه های مهندسی مواد، شیمی و پلیمر قابل بهره برداری می باشد.
  6. این نرم افزار دارای مترجم هایی است که امکان برقراری ارتباط با نرم افزار های CAD و نرم افزار های دیگر اجزاء محدود را میسر کرده است.
  7. در این نرم افزار روشی موجود است که به کاربر اجازه می دهد تا قابلیت های نرم افزار را به کمک ماکرو افزایش دهد. لذا کاربر این اجازه را می یابد تا مطابق با نیاز ویژه خود امکانات نرم افزار را به کار گیرد.
  8. دسترسی ساده و در عین حال بسیار جامع تر به نتایج خروجی نرم افزار در این نرم افزار موجود است.

ذکر این نکته لازم است که کاربر می تواند به دو روش با این نرم افزار کار کند:

  • استفاده از رابط های گرافیکی نرم افزار به کمک منو های گرافیکی برای حل هر مساله.
  • استفاده از دستورات نرم افزار به صورت جداگانه و یا نوشتن آن ها در قالب یک ماکرو.

این دو روش تشابه زیادی به نرم افزار های CAD دارد که در آن ها هم به صورت گرافیکی و هم به صورت دستوری می توان قابلیت های آن ها را به کار گرفت.

تحلیل تیر یکسر گیردار (مقطع مربع):

تیرها عضوهایی بسیار مهم در سازه های ساختمانی و ماشین ها هستند. آن ها در پل ها و ساختمان ها بسیار زیاد یافت می شوند. تیرها همچنین در ماشین ها و قطارها به عنوان شافت، به عنوان بال در هواپیما و به عنوان قفسه کتاب در کتابخانه ها استفاده می شوند. بازو ها و استخوان های موجودات زنده و شاخه های درختان، مثال های خوبی برای استفاده از تیرها در ساختمان بدن جانداران هستند. باید گفت مکانیک تیرها یکی از مهمترین موضوعات در مهندسی مکانیک جامدات می باشد و طراحی، تحلیل و بهینه سازی سازه های فلزی کوچک و بزرگ، عمدتا تحلیل استاتیکی تیرهای ساده و پیچیده را در خود شامل می گردد.

تحلیل صفحه سوراخ دار تحت کشش

بدست آوردن تنش ها در صفحات معمولی کاری ساده و قابل انجام می باشد، اما هنگامی که در سطح صفحه تغییراتی نظیر یک سوراخ را داریم دیگر بدست آوردن مقدار دقیق سطح مقطع، مقدار دقیق ماکزیمم تنش و مکانی که بیشترین تنش را تحمل می کند مشکل می شود. گاهی ما می خواهیم در نقطه ای خاص مقدار تنش اعمال شده را بدانیم که اینکار مستلزم صرف وقت بسیار زیاد می باشد و حتی گاهی هم با عدم امکان محاسبه تنش در آن نقطه روبرو می شویم. اما تحلیل با روش المان محدود و استفاده از نرم افزار ANSYS  این قابلیت را به ما می دهد که این مسائل پیچیده را در کمترین زمان ممکن و با دقیق ترین اندازه محاسبه کنیم.

نرم افزار Ansys در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت Swanson به عنوان یکی از پیشگامان نرم افزارهای المان محدود ساخته شد. این نرم افزار نسخه ی پیشرفته NISA می باشد و با استفاده از روش المان محدود (FEM) به حل معادلات گرمایی و مدل سازی تنش در اجسام می پردازد. این نرم افزار هم می تواند در مکانیک سیالات برای بررسی رفتار یک سیال و یا بررسی مسائل انتقال حرارت با استفاده از المان محدود به کار رود و هم در مکانیک جامدات با بررسی تنش ها و ارتعاشات در سازه ها و قاب ها مسائل را حل کند.
این نرم افزار قابل استفاده جهت اکثر دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی مهندسی مکانیک و مهندسی عمران می باشد.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه ۰ / ۵٫ تعداد رای : ۰

اولین نفر باشید که به این نوشته رای می دهید

مدیر وب‌سایت
ما در تیم تولید محتوای کنترل سازان در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی و محصولات در تجهیزات صنعتی را تهیه کنیم. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *